همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه حضور آمریکایی‌ها در منطقه ناامنی را افزایش می‌دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه عمان همواره قائل به برقراری روال نزدیکی در روند امنیتی هستند که غیر از کشورهای منطقه کسی در آن دخیل نباشد.

علی فدوی

به گزارش روابط عمومی کل سپاه، این مطلب را دریادار پاسدار علی فدوی در دیدار با هیات نظامی عالیرتبه عمان که بمنظور شرکت در دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به ایران سفر کرده، عنوان کرد.

وی در این دیدار با خیر مقدم به هیات نظامی عمان افزود: کشورهای ایران و عمان به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه از نقاط اشتراک زیادی برخوردارند که منجر به توسعه مناسبات در حوزه های مختلف می شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه ادامه داد: سالیان سال است که هیات های مشترک نظامی ایران و عمان در تعامل کامل با یکدیگر به اجرای برنامه های مشترک بویژه در حوزه دریایی می پردازند.

دریادار فدوی با اشاره به اهمیت منطقه تنگه هرمز افزود: تنگه هرمز یکی از مناطق ژئوپلتیک جهان است که ایران و عمان در دو سوی آن قرار دارند و این مساله ایجاب می کند که با هم نزدیک بوده و از هر فرصتی برای تجلی عملی این نزدیکی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران و عمان با برخورداری از نقاط قوت راهبردی و استراتژیک قادرند هرگونه تصمیمی که منافع دو کشور را در بر می گیرد به اجرا درآورند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید براینکه دنیا به منطقه تنگه هرمز نیاز دارد، افزود: عدم برخورداری از انرژی، بطور قطع مشکلاتی را در جهان بوجود می آورد که این مشکلات در زندگی مردم عادی تجلی می یابد؛ مسلمانی ما اقتضا می کند هرکاری که مردم دنیا را در وضع بهتری قرار دهد، انجام دهیم و همکاری میان ایران و عمان برای تحقق این مهم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حضور آمریکایی ها در منطقه ناامنی را زیاد می کند در حالیکه آنها مدعی برقراری امنیت هستند، افزود: براساس آمار موثق جهانی، 580 کشتی در جنگ هشت ساله ایران و عراق مورد اصابت قرار گرفت که 49 درصد این درگیری ها در یک و نیم سال پایانی جنگ که امریکایی ها با ادعای برقراری امنیت وارد خلیج فارس شدند، انجام شد.

وی گفت: اگر آمریکایی ها به منطقه نمی آمدند و روند شش ونیم سال گذشته جنگ برقرار بود، ناامنی ها 9 برابر کمتر می شد در حالیکه حضور آمریکایی ها موجب تشدید ناامنی شد.

دریادار فدوی افزود: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس بویژه عمان همواره قائل به برقراری روال نزدیکی در روند امنیتی که غیر از کشورهای منطقه کسی در آن دخیل نباشد، هستند.

وی تصریح کرد: در صورتیکه بتوانیم مکانیزم مشخصی برقرار کنیم تا توانمندی های کشورهای منطقه را بکار گرفته و ضرر و میزان تأثیر کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا را در منطقه کم کنیم، امنیت منطقه و جهان بیشتر می شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه آمریکا در هر کاری دخالت می کند اوضاع بدتر می شود، گفت: دلیل این امر تفاوت نگاه آمریکا با سایر جهانیان به موضوع منافع است.

وی با اشاره به تعاملات و گفت وگوهای روزانه نیروی دریایی سپاه با طرف عمانی در منطقه تنگه هرمز افزود: نیروی دریایی سپاه آمادگی انجام هرگونه اقدام عملی را در راستای توسعه مناسبات با کشور دوست، همسایه و برادر عمان دارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید بر اینکه امت اسلامی یک امت واحده است، گفت: بطور قطع این امت واحده تجلی خواهد یافت و پیشگامی جمهوری اسلامی ایران و عمان در این زمینه بسیار مبارک است.

رئیس کمیته مشترک همکاری نظامی ایران و عمان و سرپرست هیأت بلندپایه نظامی عمان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه ایران و عمان پیوستگی های گسترده ای دارند گفت: این روابط پویا باید روز به روز رشد و پیشرفت داشته و توسعه یابد.

سرتیپ ستاد حمد بن راشد بن سعید البلوشی از تنگه هرمز به عنوان منطقه راهبردی و حیاتی برای کشورهای منطقه و جهان یاد کرد و افزود: در صورتیکه روابط دوستانه ایران و عمان در برقراری امنیت تنگه هرمز نبود شاهد این امنیت نبودیم.

وی تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با عمان، تاریخی و مستحکم است و دو کشور از پیشینه قوی برخوردارند و به این روابط افتخار می کنیم.

دیدار دریادار پاسدار علی فدوی با هیات نظامی عالیرتبه عمان در محل ستاد فرماندهی کل سپاه انجام شد.

کد خبر 319022

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha